• 1
  • 2
  • 3
  • 4

زمستان 94

 دانلود نمونه رایگان

در این شماره می‌خوانید:

سخن نخست / مرتضی ورمزیار

  • «به‌زودی زمانی می‌رسد که شگفت‌زده از خود خواهید پرسید: چرا چیزهایی به این روشنی را نمی‌دیدم.» پِرو میچیچ نویسندۀ کتاب معروف «پنج عینک برای آینده‌نگری (چگونه با مدل اِلتویل از آینده بیشتر بدانیم)» با آوردن این گفتار از سِنکای جوان (فیلسوف یونان باستان) تلاش می‌کند تا به مدیران بیاموزد که بسیاری از آنچه ما نادیده می‌انگاریم، پویا و پرشور در این جهان در حال تغییر و تحول است و به‌زودی آثار و نتایجش ما را هم دستخوش دگرگونی خواهد کرد. پنج عینکی که او به مدیران معرفی می‌کند، کمک می‌کند تا بیاموزیم چگونه نه در دام آرمان‌گرایی بیفتیم و نه ساده‌انگارانه از کنار پیشرفت‌هایی که در گوشه‌وکنار سربرمی‌کشند، بگذریم. مدیران ارشد سازمان‌ها که راهبردها و چشم‌اندازها را تدوین می‌کنند، باید با تحلیل مناسبِ جایگاهشان در صنعت و افق پیش‌رو، نسبت به پشت‌سرگذاشتن موانع موفق عمل کنند.

 

ایجاد و توسعۀ برنامه‌ریزی و زمان‌بندی فعالیت‌های نگهداشت در سازمان / مبین نادری

  • بهره‌گیری از برنامه‌ریزی و زمان‌بندی فعالیت‌های نگهداشت می‌تواند بهره‌وری نیروی کار واحد نگهداشت را به‌شکل چشمگیری افزایش دهد. پالمر در کتاب راهنمای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی نگهداشت (Palmer, 2012) می‌گوید که بهره‌وری (شاخص زمان آچاربه‌دستی1) نیروهای کار نگهداشت سازمان‌ها بدون بهره‌گیری از سیستم مؤثر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی به طور متوسط در حدود 35 درصد است که این مقدار با استفاده از برنامه‌ریزها به‌منظور پیش‌بینی منابع لازم برای انجام کار و تعیین دامنۀ کار تا 55 درصد افزایش می‌یابد. این به معنای افزایش 57 درصدی بهره‌وری است. یعنی اگر در کنار 30 نیروی کار تعمیراتی از یک برنامه‌ریز استفاده کنیم، بهره‌وری آن‌ها را به اندازۀ 47 نفر که بدون برنامه‌ریزی کار می‌کنند، افزایش داده‌ایم.

 

گفت‌وگو با ماریوس باسون، مدیر عامل شرکت آلادون

  • در حاشیۀ دهمین همایش بین‌المللی مدیریت دارایی‌های فیزیکی که 20 و 21 مهرماه در هتل المپیک تهران برگزار شد، فرصتی دست داد تا با ماریوس باسون، مدیرعامل شرکت آلادون (Aladon Network)، گپ‌وگفتی داشته باشیم. او که برای برگزاری دو کارگاه به ایران سفر کرده بود، به معرفی جدیدترین پیشرفت‌ها در حوزۀ نگهداری و تعمیرات پرداخت. شرکت آلادون بزرگ‌ترین شرکت در زمینۀ پیاده‌سازی RCM در عرصۀ بین‌المللی است که RCM 2 را در بیش از 80 کشور جهان پیاده‌سازی کرده است و بیش از 7000 نفر را در سراسر جهان آموزش داده است.

 

گزارش دهمین همایش بین‌المللی مدیریت دارایی‌های فیزیکی / مرتضی ورمزیار

  • برای دهمین بار، همایش مدیران فنی و نگهداری و تعمیرات با حضور بیش از 600 نفر از مدیران صنایع ایران، کارشناسان و مشاوران نگهداری و تعمیرات و استادان برجستۀ این حوزه از سراسر جهان، 20 و 21 مهرماه در هتل المپیک تهران برگزار شد. این همایش که برگزارکنندۀ آن گروه پژوهشی صنعتی آریاناست، امسال برای نخستین‌بار، میزبان استادان و پژوهشگران «بنیاد بین‌المللی پژوهش در نگهداری و تعمیرات» (International Foundation for Research In Maintenance) یا همان ایفریم نیز بود. به گفتۀ برگزارکنندگان این همایش، «امسال استقبال گسترده‌تر از سال‌های گذشته بود و بیش از 600 نفر از مدیران صنایع کشور، از صنایع مختلف کشور از قبیل نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت برق و نیروگاهی، صنایع معدنی، خودروسازی و... در آن شرکت کردند».

 

نمودار جک‌نایف، ابزاری قدرتمند در تحلیل داده‌های خرابی / رضا آزادگان، امیر خالقی، حمید معصومی، رضا کاویانی‌پناهنده

  • در این مقاله، ابتدا به پیشینۀ استفاده از تحلیل پارتو برای تحلیل داده‌های خرابی اشاره می‌شود. در ادامه، نمودار جک‌نایف به‌عنوان ابزاری نوین و قدرتمند برای تسهیل تصمیم‌گیری دربارۀ داده‌های مربوط به خرابی تجهیزات معرفی می‌شود و کاربرد آن در تصمیم‌گیری‌هایی با هدف کاهش متوسط زمان لازم برای تعمیر و افزایش متوسط زمان بین دو خرابی متوالی واکاوی می‌شود. در پایان نیز مثالی عملی از کاربرد این نمودار بررسی می‌شود.

 

پایش و مدیریت زمان حقیقی دارایی‌های فیزیکی / مرتضی ورمزیار

  • پایش وضعیت در برنامه‌های نگهداشت پیش‌کنشی (Proactive Maintenance) نقشی کلیدی ایفا می‌کند. با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات و تجهیزات پیشرفتۀ پایش وضعیت تجهیز، همچون انواع حسگرهای پیشرفته برای سنجش پارامترهای وضعیت و شاخص‌های عملکردی، این برنامه‌های نگهداشت هرچه بیشتر کارامد شده‌اند. در وضعیت کنونی، هر دو جنبۀ پیشرفت، چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، آینده‌ای را پیش رو قرار داده است که دیگر همچون گذشته تصمیم‌های نگهداشت بر حدس یا فرضیات مبتنی نباشند و بر مبنای شواهد گرفته شوند. در عصر کلان‌داده‌ها، این داده‌ها هستند که نه‌تنها با تکنیک‌های آماری و ریاضی پیشرفته و به کمک نرم‌افزارها، الگوهای تصمیم‌گیری را فراروی قرار می‌دهند، که کمک می‌کنند تا ساختار الگوهای ناشناخته‏ را بشناسیم.

 

هشت اشتباه رایج در پیاده‌سازی RCM / سهند سبطی

رشد تقاضا و میزان به‌کارگیری روش RCM در صنایع کشور، بسیار امیدبخش است و چشم‌انداز روشنی را نوید می‌دهد؛ اما، پیاده‌سازی تحلیل RCM دارای ظرافت‌های خاصی است که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند از اثربخشی تحلیل بکاهد. هشت اشتباه رایج در پیاده‌سازی RCM که به تجربۀ نویسنده دیده شده، عبارت‌اند از: (1) عدم حضور نمایندگان بهره‌بردار در فرایند تحلیل؛ (2) عدم شناسایی و تعیین کارکردهای مورد انتظار از تجهیز یا سیستم مورد بررسی؛ (3) اشتباه در محاسبۀ خسارت ناشی از خرابی؛ (4) عجله؛ (5) عدم مدیریت بحث‌های صورت‌گرفته بین اعضای کارگروه؛ (6) انتخاب تجهیز، دارایی یا سیستمی بزرگ جهت تحلیل؛ (7) طولانی‌شدن جلسات به‌دلیل عدم‌مهارت تسهیلگر؛ و (8) تشخیص نادرست علت خرابی (به‌اصطلاح علت ریشه‌ای).

 

کاربرد روش هزینه‌یابی چرخۀ عمر (LCC) در تعیین عمر اقتصادی و زمان تعویض دارایی‌ها / سعید رمضانی، هانی شاهمرادی‌مقدم

  • یکی از مسائل مهم در حوزۀ مدیریت دارایی‌های فیزیکی، تعیین مدت زمان بهینۀ استفاده از تجهیزات است. مدیران سازمان برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب باید بدانند که چه زمانی بهترین زمان برای تعویض یا جایگزینی یا خارج‌کردن تجهیزات از سازمان است، به‌طوری‌که بیشترین منافع و کمترین هزینه را برای سازمان در بر داشته باشد. در این خصوص، شناسایی هزینه‌های چرخۀ عمر و انجام محاسبات برای تعیین عمر بهینۀ استفادۀ از تجهیزات ضروری است. در این مقاله، ضمن ارائۀ روش هزینۀ چرخۀ عمر و محاسبات مربوط به تعیین عمر اقتصادی تجهیزات، نتایج تحقیقاتی دربارۀ تعیین عمر اقتصادی دو مطالعۀ موردی مختلف آورده شده است که شامل لودر کوماتسو WA-470 و اتوبوس مان O500 است. توسعۀ این سیستم، علاوه بر ارائۀ تصمیم بهینه برای زمان جایگزینی تجهیزات با توجه به عمر اقتصادی، پایه‌ای برای سایر تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در خصوص خرید تجهیزات جایگزین، مدیریت و ارزیابی عملکرد کاربران تجهیزات و تعمیرکاران نیز خواهد بود.

 

مصاحبه با همراه اول، برندۀ جایزۀ ملی مدیریت دارایی‌های فیزیکی

  • آقای دکتر زندرحیمی، مدیر کل توسعه و تعالی شرکت ارتباطات سیار ایران و نمایندۀ مدیریت در حوزه نظام‌های کیفیت و مدیریتی هستند. آقای مهندس توتونچی نیز مدیر کل عملیات شبکۀ شرکت ارتباطات سیار ایران هستند. پس از اعلام برندگان جایزۀ مدیریت دارایی‌های فیزیکی در ایران (PAMAWARD 2015)، بر آن شدیم تا گفتگویی در این باره ترتیب دهیم. از آقایان دکتر زندرحیمی و مهندس توتونچی نیز صمیمانه سپاسگزاری می‌کنیم که پذیرفتند در این گفت‌وگو شرکت کنند.

 

نظام آراستگی در برق مشهد / محمدمسعود ثناگر

  • تاکنون صدها سیستم و ابزار مدیریتی برای ادارۀ بهتر سازمان‌ها و شرکت‌ها طراحی و استفاده شده‌اند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که شرکت‌ها با آن روبرو هستند، انتخاب صحیح از میان این ابزارها و سیستم‌های مدیریتی است. در ایران، بیشتر سیستم‌های به‌کاررفته در سازمان‌ها را کارشناسان و مدیران شرکت‌ها به اجرا درآورده‌اند و کمتر پیش می‌آید که کارگران، کارمندان و سرپرستان نیز در اجرای این سیستم‌ها حضور داشته باشند؛ اتفاقی که یکی از عوامل عدم‌بهره‌وری سیستم‌ها در شرکت‌های ایرانی است. نظام آراستگی محیط کار (5S) یکی از نظام‌های مدیریتی است که به‌شدت با کارکنان سطوح پایین مرتبط است و آن‌ها را وادار به بهبود عملکرد خود می‌کند. نظام آراستگی 5S را می‌توان زیرساخت سایر نظام‌های مدیریتی و عاملی برای نهادینه‌سازی آن‌ها در همۀ شرکت‌های تولیدی و خدماتی تلقی کرد. شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد، نظام آراستگی را با هدف ارتقای فرهنگ سازمانی و نهادینه‌سازی میل به تغییر و بهبود سازمانی در سطح فردی کارکنان برگزیده است و آن را با جدیت پیاده کرده است.

 

ارزیابی برنامه‌های آموزشی مدیریت دارایی‌ها در اروپا، آمریکای‌شمالی و استرالیا / علی زواشکیانی، راب شون‌مِیکر، آجیت پارلیکاد، محسن جعفری

  • ورود استانداردهای PAS 55 و ISO 55000 باعث تقویت مدیریت دارایی‌ها به‌عنوان یک شاخۀ کاری حرفه‌ای در تمام دنیا شده است. اما در دنیای آکادمیک هنوز به همان سطح از مقبولیت به‌عنوان رشته‌ای دانشگاهی دست نیافته است. این موضوع بدین معناست که هنوز درکی کافی وجود ندارد که برنامۀ دانشگاهی مطلوب در رشتۀ مدیریت دارایی‌ها، خواه در سطح کارشناسی و خواه در سطوح تحصیلات تکمیلی، باید از چه اجزایی تشکیل شده باشد. وقتی در کنار این مسئله به نیاز روبه‌گسترش صنعت به فارغ‌التحصیلانی با درکی روشن از موضوعات مختلف مدیریت دارایی‌ها نگاه کنیم، فاصلۀ بین الزامات صنعتی و خروجی دانشگاه‌ها نمایان می‌شود. بااین‌حال، برنامه‌های تحصیلات تکمیلی متعددی در سراسر دنیا در حوزۀ مدیریت دارایی‌ها وجود دارد؛ البته بیشتر آن‌ها تمرکز مشخصی بر مهندسی قابلیت اطمینان و نگهداری و تعمیرات دارند. در مقاطع پایین‌تر دانشگاهی، تعداد برنامه‌های هم‌سو با مدیریت دارایی‌ها کمتر است و البته دروس مرتبط با موضوعات مدیریت دارایی در دل رشته‌های دانشگاهی متداول دانشگاهی مانند مهندسی صنایع جای می‌گیرند.

 

تدوین برنامه‌ای آموزشی برای افزایش مهارت‌های نگهداشت / ریکی اسمیت

  • مؤسسه تکنیکال ترینینگ کورپوریشن سطح مهارت هزاران نفر از نیروهای نگهداشت ایالات‌متحده و کانادا را ارزیابی کرده است و در این ارزیابی مشاهده شد که در 80 درصد افراد ارزیابی‌شده، میزان امتیاز کسب‌شده کمتر از 50 امتیاز لازم برای دارابودن مهارت‌های اولیه برای انجام وظایفشان است. مشکل دیگر، سطح سواد نیروهای نگهداشت است. در برخی از مناطق ایالات‌متحده، مشخص شد که درحدود 40 درصد از نیروهای نگهداشت در یک کارخانه، تحصیلاتی کمتر از کلاس هشتم دارند. پس از اندازه‌گیری شاخص FOG، مشخص شد که توانایی خواندن نیروهای نگهداشت در گروه مکانیک و الکتریک، باید به‌ترتیب برابر دوازده سال تحصیل (دیپلم) و چهارده سال تحصیلات (فوق دیپلم) باشد.

 

یادگیری مادام‌العمر: رویکردی نوین برای آموزش در مدیریت دارایی‌ها / دارین ویکوف، شون آیزن‌هاور

  • در پژوهشی که اخیراً وبسایت com در زمینۀ چشم‌انداز مدیریت دارایی‌ها انجام داد، 90 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که راهبردهای مدیریت دارایی‌های خود را با توانایی سازمانشان در دستیابی به اهداف اقتصادی به‌طور مستقیم مرتبط کرده‌اند. همچنین 44 درصد گفته‌اند که سیاست‌هایی برای مدیریت دارایی‌ها دارند که قرار است در دوازده ماه آینده پیاده‌سازی شود، اما 40 درصد گفته‌اند که فرهنگ سازمانی مانع اصلی پیش‌روی آن‌هاست. در پایان هم 43 درصد گفته‌اند که آموزش مدیریت دارایی‌ها طی سال‌های 2014 و 2015، یکی از ارکان دستیابی به نتایج کوتاه‌مدت برای آن‌هاست.

 

آموزش در مهندسی مدیریت دارایی‌ها: روندها و چالش‌ها / ملیندا هاتکویچ، رودریگو پاسکوال

  • شرکت‌های مالک و بهره‌بردارِ دارایی‌های فیزیکی برای نگهداری از این دارایی‌ها و تضمین تداوم کارکرد آن‌ها به چیزی متکی هستند که ما واحد یا تیم «نگهداشت» می‌نامیم. فرایند «اجرای» نگهداشت طی 30 سال گذشته به‌شدت دستخوش دگرگونی شده است، از جمله به‌دلیل تأثیرهای طراحی تجهیز، رایانه‌ای‌سازی، الکترونیک و ارتباطات، فشار هزینه‌ها و پذیرش همگانی ریسک و خرابی‌ها؛ هر چند، این دگرگونی محدود به این عوامل نیست. ازآنجایی‌که نگهداشت بخش عمده‌ای از هزینه‌های عملیاتی را به خود اختصاص می‌دهد (Tan, 1997; Tomlingson, 2005)، اکنون در مرکز توجه مدیران ارشد است. ظهور عبارت «مهندسی مدیریت دارایی‌ها» عمدتاً واکنشی است به میل به مدیریت بهتر نگهداشت و فعالیت‌های مرتبط با آن، و نیز برای همسوسازی فرایندهای درونی با اهداف عینی استراتژیک. مقالۀ حاضر نگاهی گذرا دارد به برخی از روندهای مهم در زمینۀ EAM و تأثیرات احتمالی آن‌ها را از دیدگاه ارائه‌دهندۀ آموزش بررسی می‌کند. در این مقاله، ارائه‌دهندۀ آموزش معادل «دانشگاه» یا «شرکت‌های خصوصی ارائه‌کنندۀ دوره‌های آموزشی» است.

 

اکنون زمان آموزش است / وِین تاستین

  • آیا کسب‌وکارتان وارد دوران رکود شده است؟ تبریک می‌گویم! حالا زمان کافی دارید تا به اهدافی بپردازید که سال گذشته فرصت انجامشان را نداشتید، اهدافی مانند آموزش افراد. کارکنان را غافلگیر کنید. منتظر نشوید تا همان بهانه‌هایی را بیاورند که سال گذشته خودتان می‌آوردید: «متأسفم، الان فرصتش را نداریم.» اطمینانتان به سازمان را ابراز کنید. هیچ چیزی مانند سرمایه‌گذاری در آموزش نمی‌تواند اعتماد شما را به شرکت و به کارکنان نشان دهد. می‌خواهید افراد شایسته را حفظ کنید، همان‌هایی را که از کار معلق نکرده‌اید. همین حالا هم بعضی از این افراد به شغل‌های دیگر یا حتی به عوض‌کردن حرفۀ خود می‌اندیشند. سریع‌تر عمل کنید، پیش ازآنکه از دستشان دهید.