• 1
  • 2
  • 3
  • 4

بهار 95

 

 دانلود نمونه رایگان

سخن نخست: داستان یک عکس؛ داستان یک تغییر / محسن ربیعی

شاید باورش سخت باشد که کمتر از 50 سال پیش هنوز در کشور سوئد مسیر رانندگی در خیابان از سمت چپ بوده باشد. در سوم سپتامبر 1963، پس از 12 سال کار و برنامه‌ریزی و با وجود برگزاری همه‌پرسی در کشور سوئد و مخالفت 9/82 درصدی رأی‌دهندگان، مسیر رانندگی از سمت چپ به راست تغییر کرد. این شاید یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین تغییرهایی است که در کشوری صورت گرفته است، چرا که دولت مجبور شد علائم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را تغییر دهد، اتوبوس‌های جدیدی بخرد که درهایشان از سمت راست باز می‌شد، همۀ زیرساخت‌های ترافیکی را بازسازی کند و ده‌ها تغییر پرهزینۀ دیگر را اعمال کند. هزینۀ این تغییر در آن زمان 40 میلیون پوند تخمین زده می‌شد که به ارزش پول امروز تا 700 میلیون پوند (نزدیک به 1 میلیارد دلار) برآورد می‌شود...

برون‌سپاری در مدیریت نگهداشت: انتخابی راهبردی در برابر تخصیص منابع درون‌سازمانی / امیر ملک‌نیازی

یکی از رویکردهای شناخته‌شده برای توسعه یا حفظ مزیت رقابتی سازمان، برون‌سپاری است. برون‌سپاری به سازمان کمک می‌کند تا منابع خود را بر مأموریت و مزیت رقابتی خود متمرکز کند. سازمان‌ها از طریق برون‌سپاری می‌توانند بیشترین بهرۀ ممکن را از تجهیزات، خلاقیت و دانش سازمان‌های بیرونی ببرند و در نهایت نیز محصول و خدمت خود را با کیفیت بالاتر، هزینۀ کمتر و به‌موقع به مشتریان ارائه می‌دهند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حدود 35 درصد از سازمان‌ها در آمریکای شمالی، تمام یا بخشی از فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات خود را برون‌سپاری کرده‌اند... 

مصاحبه با رامِرت دِکِر، استاد دانشگاه اراسموس هلند و عضو انجمن ایفریم / حامد ورمزیار، امیر خالقی، محسن ربیعی

رامِرت دِکِر (Rommert Dekker) استاد دانشگاه اِراسموس هلند است که از 1999 تا 2010 ریاست انجمن شبکۀ تحقیق در عملیات هلند را بر عهده داشت. او که برای سخنرانی در دهمین همایش بین‌المللی مدیریت دارایی‌های فیزیکی (20 و 21 مهرماه) به تهران آمده بود، پذیرفت که مصاحبه‌ای با ما داشته باشد. او داوری نشریه‌های متعدد پژوهشی صنعتی و مدیریتی را عهده‌دار بوده است و برای پژوهش‌های خود بارها مورد تمجید قرار گرفته است، از جمله جایزۀ ERIM را دریافت کرده که به محققانی اهدا می‌شود که نقشی تأثیرگذار در مدیریت ایفا کرده‌اند و نشان Goodeeve را ازOR Society برای بهترین مقالۀ کاربردی دریافت کرده است. دِکِر کار خود را در شرکت نفتی شِل آغاز کرد و در طی هفت سالی که در این شرکت بود، بیش از 100 مقاله دربارۀ موضوعاتی از جمله تدارکات معکوس، تدارکات خدمات، کنترل موجودی، بهینه‌سازی نگهداشت، تدارکات کانتینر و بهینه‌سازی حمل‌ونقل ارائه کرد. او همچنین از بنیانگذاران شبکۀ REVLOG است که در زمینۀ لجستیک معکوس فعالیت می‌کند...

درمان‌هایی برای فرهنگ بد نگهداشت / جیم فیچ

جیم فیچ، نویسندۀ مقالۀ حاضر که سابقۀ سال‌ها کار در زمینۀ قابلیت‌اطمینان و نگهداشت را در کارنامه دارد، واحدهای نگهداشت سازمان‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کند: واحدهایی که دچار مشکلات فرهنگی هستند؛ واحدهایی که تحولاتی موفق را از سر گذارنده‌اند؛ و واحدهایی که متحول شده بودند، اما دوباره به عادت‌های نامطلوب قبلی بازگشته‌اند...

تغییر از طریق ترغیب / دیوید اِی گاروین، مایکل روبرتو

مقالۀ حاضر که جزو نوشتارهای پرمخاطب مجلۀ کسب‌وکار هاروارد دربارۀ تغییر فرهنگی در سازمان‌هاست، مبتنی بر یک نمونه‌پژوهی موفق است: مرکز درمانی و آموزشی BIDMC که یکی از پیشرفته‌ترین مراکز پزشکی جهان در شهر بوستون است، زمانی دچار افت شد. برای بهبود وضعیت این بیمارستان، پُل لِوی به سمت مدیریت آن منصوب شد و ظرف چند سال توانست این سازمان را به دوران درخشانش بازگرداند. در طی این دوران، نویسندگان این مقاله مصاحبه‌های تصویری با لِوی داشتند و به تقویم روزانه، ایمیل‌ها و گزارش‌های او دسترسی داشتند و می‌توانستند فرایند تغییر را به‌موازاتی که پیش می‌رفت، پیگیری کنند. برای مدیرانی که در وضعیت تحول به‌سر می‌برند، داستان اینکه چگونه لِوی بستر تغییر را آماده کرد، حاوی درس‌هایی ارزنده است...

کلان‌داده، تحلیل پیشگویانه و نگهداشت / سَندی دان

پرسش اصلی مقالۀ حاضر این است که پیشرفت‌های نوین در عرصه‌هایی مانند کلان‌داده، اینترنت اشیا، فناوری‌های پیشگویانه و تحلیل پیشگویانه چه تأثیری بر فعالیت‌های سنتی نگهداشت پیشگیرانه و نگهداشت پیشگویانه دارند؟ این مسیر ما را به کجا می‌برد و اکنون باید چه اقداماتی انجام دهیم تا از فرصت‌هایی که این فناوری‌ها در اختیارمان قرار می‌دهند، بهره‌مند شویم؟ بدین منظور، نویسنده ابتدا کلان‌داده، اینترنت اشیا، فناوری‌های پیشگویانه، تحلیل پیشگویانه، نگهداشت پیشگیرانه و نگهداشت پیشگویانه را تعریف می‌کند تا خواننده را از رجوع به منابع بیرونی بی‌نیاز کند. سپس برای اینکه توضیح دهد که کلان‌داده و اینترنت اشیا چگونه بر برنامۀ نگهداشت پیشگیرانه و پیشگویانه تأثیر می‌گذارند، مدلی مفهومی را برای فرایند نگهداشت پیشگویانه ترسیم می‌کند...

رمزگشایی از تغییر: آنچه مدیران نمی‏دانند؛ معرفی کتاب «بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی» / مرتضی ورمزیار

فضای رقابتی امروزه مدیران را به این باور رسانده است که تغییر، ضرورتی انکارناپذیر است. اما فرایند تغییر را چگونه باید در سازمان پیاده کرد تا کارکنان، مفاهیم تازه را به کار بگیرند و با ساختار تازه کنار بیایند؟ این پرسشی بسیار جدی است، چرا که آمارها نشان می‌دهد نزدیک به 70 درصد از پروژه‏های تغییر در سازمان‏ها با شکست روبه‏رو می‌شوند. استفان توماس با بیش از 40سال سابقه در صنایع مختلف و انتشار پنج کتاب در زمینۀ مدیریت تغییر، پاسخی کاربردی برای این پرسش دارد و در کتاب حاضر، اهمیت تغییر و ارتباط آن با فرهنگ سازمانی را واکاوی کرده است...

چگونه واحد نگهداشت را متحول کنیم؟ / مایک اِستون‌سایفِر

در این مقاله، مایک استون‌سایفر یکی از تجربه‌های خودش را بازگو می‌کند: اینکه چطور توانست بدترین واحد نگهداشت را، که مدیرانش پیاپی یا اخراج می‌شدند یا استعفا می‌دادند، اصلاح کند. او برنامه‌ای را که برای تحول واحد نگهداشت به کار برده است، در اینجا به‌اختصار توضیح می‌دهد. البته شایان توجه است که تشکیل تیم اثربخش نگهداشت، فعالیتی نیست که ظرف 3 ماه انجام شود و بسته به وضعیت سازمان، ممکن است سفری 3 تا 5 ساله باشد. اما اگر پیگیر و سرسخت و باانگیزه باشید، در همان 6 ماه اول می‌توانید بهبودها را ببینید...

مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی در پیاده‌سازی مدیریت دارایی‌های فیزیکی؛ مطالعۀ موردی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد / سارا بانکی، حسن حشمتی، مبین نادری، مرتضی ورمزیار

پیاده‏سازی سیستم پیشرفتۀ مدیریت دارایی‏های فیزیکی، نیازمند توانمندسازی و آماده‏سازی منابع انسانی سازمان برای اثربخشی روش‏ها و رویکردهای این سیستم است. برای این منظور، در پیاده‏سازی ساختار جامع مدیریت دارایی‏های فیزیکی در شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد، مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی به‌عنوان ابزاری پشتیبان به‏کارگرفته شد. این مقاله گزارشی از پروژۀ مدیریت تغییر برای رفع موانع و مقاومت‏های سازمانی و تسهیل پیاده‏سازی پروژۀ مدیریت دارایی‏های فیزیکی است که با هدایت شرکت مشاورۀ مدیریت پمکو (PAMCo) در این سازمان انجام شده است. برای انجام این پروژه، مدل تغییر فرهنگ سازمانی با نام «بهبود نگهداشت و قابلیت‏اطمینان از طریق تغییر فرهنگی» به کار برده شده که استفان جِی توماس آن را در کتابی به همین نام معرفی کرده است. نتایج پروژه در ارزیابی اولیه و ثانویه که به فاصلۀ یک‏سال از یکدیگر انجام شده است، نشان از رشد مثبت 7.1درصدی در این سازمان در ابعاد تغییر فرهنگی در این مدل داشته است...