• 1
  • 2
  • 3
  • 4

مدیریت قطعات یدکی و انبار

افزایش سود در یک سازمان مستلزم انجام عملیات در حداقل هزینه است. در سازمان هایی که دستگاه ها و تجهیزات حجم قابل توجهی از سرمایه را تشکیل می دهند، مدیریت مناسب این دارایی ها تاثیر به سزایی در کاهش هزینه های عملیاتی خواهد داشت. از سویی دیگر امروزه شرایط رقابتی در تولید و ارائه خدمات و شرایط سیاسی موجب شده است تا پاسخگویی سریع به تقاضای مشتریان از اولویت های استراتژیک محسوب شود. امروزه در بسياري از سازمانها خرابی قطعات مختلف دستگاه ها و نبود قطعه یدکی مربوطه در زمان مناسب موجب بروز مشکلات حادی در تحویل به موقع محصولات و خدمات به مشتریان شده است.

در بسیاری از سازمان ها، تقریباً همیشه جدال بر سر قطعات کلیدی و حساسی که در زمان مورد نیاز در دسترس نیستند، وجود دارد و تمامی تلاش­ها در جهت برنامه­­ریزی و زمان­بندی فعالیت­های نگهداری و تعمیرات، در صورت در دسترس نبودن این قطعات، بی­حاصل و بی ارزش خواهند بود. به همان میزان که در دسترس بودن مواد و قطعات صحیح، در زمان مورد نیاز حائز اهمیت است، متعادل بودن و تحت كنترل بودن هزینه­ها نيز مهم است؛ یعنی از طرفی سرمایه­گذاری بیش از حد بر روی مواد و قطعات مصرفی، سرمایه­ی در حال کار و در نتیجه سود حاصله را محدود می­کند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری کم باعث عدم نگهداری و تعمیرات کارآمد و مؤثر و در نتیجه شکست در كسب و كار مربوطه خواهد شد. کاهش هزینه های نگهداری و سفارشات قطعات یدکی همراه با افزایش قابلیت اطمینان دستگاه­ها دو دستاورد عمده مدیریت بهینه قطعات یدکی است.

معمولاً در سازمان ها، مساله میزان نگهداری و سطح سرویس قطعات یدکی، جواب های قابل قبولی جهت برنامه های موثر تعمیرات و بهینه سازی شاخص OEE نمی دهد. سوال اینجاست که چگونه باید سطح موجودی و میزان سفارش را به صورت بهینه با بیشترین سطح دسترسی تنظیم و اجرا کرد؟

متخصصان PAMCo. با تکیه بر دانش و تجارب بین المللی در صنایع مختلف خارج و داخل کشور، در ارائه یک روش گام به گام عملی و علمی مدیریت قطعات یدکی در کنار شما خواهند بود. چهارچوب این گام ها شامل مراحل پنج گانه زیر است:

1-     کدینگ قطعات

2-     دسته بندی قطعات

3-     پیش بینی تقاضای قطعات

4-     انتخاب کردن مناسب ترین سیاست مدیریت موجودی

5-     تست و اعتبار سنجی سیاست