• 1
  • 2
  • 3
  • 4

5 عادت مهندسان برتر قابلیت اطمینان (مقاله شماره 2)

123456789

عادت اول شناسایی مشکلات

اگر مشکلات را شناسایی نکنید، انگار سوار هواپیمایی شده ­اید که قطب ­نما ندارد. بله، شما می­توانید به بیرون نگاه کرده و موقعیت خود را با نقشه مقایسه کنید، اما تمام زمین­ های سبز، مشابه هم بوده و شما مسیرتان را گم خواهید کرد.

چرا شناسایی برخی از مشکلات دشوار است؟ بعضی اوقات آنها به اندازه­ ای کوچک هستند که ناشناس می ­مانند. برای مثال، شما متوجه نمی ­شوید که چگونه یک رشد کوچک در دمای عملیات که منجر به کاهش بهره ­وری به اندازه 2 درصد در هفته می­شود، می­تواند در طی یک سال به چه مقداری برسد. مشکلات دیگر ممکن است نمایان باشند، اما به عنوان خطاهای طبیعی دستگاه دیده می­شوند. برای مثال، اگر یک دستگاه لرزش بسیار زیادی داشته باشد، ممکن است فکر کنید که عمر مفید آن سپری شده است (درست مانند یک تکنولوژی که برای زمان خاصی طراحی شده و مجبور هستید پس از دوره ­ای، آن را جایگزین کنید) . اما واقعیت این است که یک مسئله مهم و دور از چشمی وجود داشته که در قدم اول منجر به لرزش دستگاه شده است.

ادامه مطلب: 5 عادت مهندسان برتر قابلیت اطمینان (مقاله شماره 2)

نقش مدیریت یکپارچگی دارایی (AIM) در چرخه عمر دارایی، بخش دوم: نمونه موردی

dfsdfdfsdfsdfsd

در این بخش تاثیر فقدان هر یک از ابزارهایی که در بخش اول تشریح شدند بر یکپارچگی و قابلیت اطمینان یک مخزن جداسازی نفت در طول چرخه عمر آن بررسی میشود. کارکرد اصلی این مخزن جداسازی نفت از سطح سیال تولیدی به عنوان بخشی از فرایند بازیابی نفت از آب است.مکانیزم های خوردگی این مخزن عبارتند از خوردگی ناشی از اکسیژن، خوردگی میکروبیولوژیکی و خوردگی اتمسفری در سطح خارجی مخزن. تاریخچه تعمیرات انجام شده بر روی این مخزن به قرار زیر است:در سال ۲۰۰۵، برای پوشاندن قسمت‌های سوراخ‌ شده در کف مخزن که منجر به نشتی به دریا می‌شد، یک صفحه نیم‌دایره روی صفحه زیرین بوسیله جوشکاری نصب شده که در نتیجه یک صفحه D شکل به وجود ‌آمده است، به این ترتیب یک نیمه کف مخزن شامل دو صفحه و نیمه دیگر فقط شامل صفحه کف اصلی بود.

ادامه مطلب: نقش مدیریت یکپارچگی دارایی (AIM) در چرخه عمر دارایی، بخش دوم: نمونه موردی

تفاوت بین MTA و RCM

photo 2018 11 10 14 56 02MTA (Maintenance Task Analysis) منابع و فعالیتهای کمتری برای تکمیل نیاز دارد. در RCM تحلیل انجام شده برنامه‌ی نگهداشت را از ابتدا بوجود می آورد در حالی که MTA از برنامه نگهداشت جاری بوجود می آید. در RCM  به کارکرد و شکستهای کارکردی نیز نگاه می شود در حالی که در MTA فقط به خرابی های اجزا توجه می شود. RCM می تواند جامع ترین استراتژی نگهداشت دارایی را در شرایط مختلف فراهم نماید در حالیکه MTA فقط برای منطقی کردن یا بهینه سازی برنامه نگهداشت موجود استفاده می شود.

جدول زیر تفاوتهای اصلی بین RCM و MTA را نشان می دهد.

ادامه مطلب: تفاوت بین MTA و RCM

مهندسی سیستم در مدیریت دارایی های فیزیکی

12545454

بنا بر تعریف استاندارد مدیریت دارایی­های فیزیکی به شيوه ها و فعاليت هايي منظم و هماهنگی اتلاق می­شود كه سازمان از طريق آن دارايي ها و نيز هزينه ها و ريسك ها و عملكرد آن ها را در طي چرخه عمر، با هدف تحقق برنامه استراتژيك سازماني، به طور بهينه و پايدار مديريت مي كند بنا بر این تعریف و نگاه کل گرایانه، تمام مراحل چرخه عمر از مطرح شدن ایده تا طراحی و ساخت و سپس بهره­برداری و نگهداشت و در آخر اسقاط دارایی در دامنه فعالیت­های مدیریت دارایی­های فیزیکی قرار می­گیرد. در مدل مفهومی مدیریت دارایی­های فیزیکی ارائه شده توسط موسسه مدیریت دارایی­ها (IAM) به مراحل مدیریت دارایی­ها در طول چرخه عمر و موضوعات مهم مطرح در آن به صورت یک بسته موضعی مستقل پرداخته شده است. مهندسی سیستم به عنوان یکی از موضوعات مهم در این گروه موضوعی مورد توجه قرار گرفته است.

ادامه مطلب: مهندسی سیستم در مدیریت دارایی های فیزیکی