• 1
  • 2
  • 3
  • 4

چگونه زمان آچار به‌ دستی (wrench time) تکنسین های نت را بیشتر کنیم؟

Untitledبر اساس گزارش‌های عملکرد شرکت‌های کلاس جهانی، تکنسین‌های نت فقط بین 25% تا 35% از وقت خود را صرف انجام کار تعمیراتی می‌کنند و 65% تا 75% از زمان خود را در روز صرف کارهای غیر بهره ور می‌کنند! این درحالی است که بر اساس ارزیابی ها و پروزه های انجام گرفته توسط من و همکارانم در سال های اخیر، این شاخص در بین شرکت های بزرگ ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است! برای اینکه تکنسین های نت کارایی و اثربخشی بالایی داشته باشند، فراهم کردن تمامی آنچه آن‌ها برای انجام دستور کار (work order) نیاز دارند، بسیار حائز اهمیت است.

برای این کار می‌بایست ابزار و قطعات یدکی موردنیاز ، تمامی اسناد، مدارک، نقشه‌ها، اطلاعات فنی، کاتالوگ تجهیزات، دستورالعمل‌های سازنده و ... به‌طور کامل در دستور کار لحاظ شده و در دسترس آن‌ها قرارگرفته باشد. زمانی که این اطلاعات در دسترس نباشند، زمان آچار به‌ دستی آن‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد. منظور از زمان آچاربه ­دستی مدت‌زمانی که نیروهای تعمیراتی بدون احتساب زمان‌های پیش‌نیاز و پس‌نیاز، صرفاً مشغول تعمیر، تعویض و یا پایش وضعیت تجهیزات هستند. تجربیات جهانی نشان می‌دهد که در اغلب موارد تکنسین‌ها و استادکاران زمان ارزشمند خود را به‌ ناچار صرف انجام وظایف سایر واحدهای دخیل در مسئله برنامه‌ریزی و اجرا فعالیت‌های تعمیراتی می‌کنند؛ چراکه اطلاعات موردنیاز آن‌ها در اختیارشان قرار نگرفته است. بر اساس گزارش‌های بین‌المللی این مسئله باعث کاهش زمان آچار به‌ دستی تا میزان 30% می‌شود.

حال چطور می‌توانیم ارزش نیروهای تعمیراتی خودمان را حداکثر کنیم و زمان آچار به‌ دستی آن‌ها را افزایش دهیم؟

  • طراحی نقشه‌های بصری از واحدهای عملیاتی

زمانی که نیروهای تعمیراتی نقشه‌های راهنمای موقعیت استقرار تجهیزات را همراه داشته باشند، مدت‌زمان جست‌وجو و رسیدن به محل تجهیز کاهش پیدا می‌کند و می‌توانند تجهیزات مختلف را روی نقشه مکان‌یابی کنند. این روش به کاهش زمان انجام تعمیرات، دسترسی سریع و دقیق به ابزارها و قطعات یدکی و کاهش زمان لازم برای جست‌وجوی داده‌ها و اطلاعات تجهیز کمک می‌کند.

  • حذف موجودی‌های تکراری

وقتی موجودی‌های تکراری و قطعات غیرضروری موجود در انبار را کاهش دهید، تکنسین‌ها و استادکاران می‌توانند به‌سرعت به قطعات و ابزارهای موردنیازشان دسترسی پیدا کنند. می‌توانید اقلام موجود در انبار را از طریق جست‌وجو و فیلترکردن اقلام غیرضروری و مازاد بهینه کنید. همچنین مطابقت‌دادن شمارۀ قطعۀ (part number) تأمین‌کننده با لیست قطعات یدکی موجود در انبار تضمین می‌کند که تعداد درستی از اقلام درست و موردنیاز را در انبار نگه می‌دارید.

  • یکپارچه‌سازی تمامی مستندات

با یکپارچه‌سازی تمامی مستندات مرتبط با مدیریت دارایی‌های فیزیکی در قالب یک منبع قابل‌اطمینان، سردرگمی‌ها و اتلاف زمان انجام کار را کاهش دهید. وقتی بین تجهیز و تمامی داده‌های موردنیاز برای مدیریت بهتر آن‌ها یکپارچگی ایجاد کنید، کار را برای تکنسین‌ها و استادکاران نگهداری و تعمیرات بسیار آسان می‌کنید و می‌توانند کارشان را به‌طور کامل و با کیفیتی مطلوب انجام دهند. این کار به تکنسین‌ها و استادکاران تعمیرات امکان می‌دهد مستقیماً به مستندات مربوط به تمام دستور کارها دسترسی داشته باشد؛ امری که باعث می‌شود زمان آچاربه‌ دستی افزایش پیدا کند.

  • تدوین برنامۀ کار استاندارد

برنامۀ کار استاندارد (job plan) را می‌توان یکی از کامل‌ترین و مؤثرترین روش‌های افزایش زمان آچاربه‌ دستی و ارتقای بهره‌وری تکنسین‌ها و استادکاران در دنیای نگهداری و تعمیرات دانست که تمامی مواردی را که بدان اشاره شد در خود جای داده است. «برنامۀ کار استاندارد» سندی است که موارد زیر را در اختیار تکنسین‌ها و استادکاران قرار می‌دهد: شرح کامل تمام فعالیت‌های تعمیراتی، زمان انجام هر فعالیت، ابزارهای موردنیاز، قطعات یدکی و مواد مصرفی، مستندات فنی و نقشه‌های ضروری، و ‌تمامی پیش‌نیازها و الزامات ایمنی. لذا آشکار است که این برنامه می‌تواند به انجام باکیفیت کار در حداقل زمان ممکن کمک کند. همچنین می‌تواند به یک آلبوم تصویری از جزئیات مراحل انجام هر فعالیت بدل شود تا تمامی کارکنان نگهداری و تعمیرات بتوانند تمام فعالیت‌های تعمیراتی را به‌راحتی و مرحله‌به‌مرحله انجام دهند. شایان‌ذکر است تدوین JOB PLAN در سال‌های گذشته در صنایع مختلف کشور توسط شرکت مشاور PAMCO پیاده‌سازی شده است و نتایج آن به‌صورت سالانه در همایش بین المللی ایمنی و مدیریت دارایی های فیزیکی ارائه گردیده است.

Reference : https://www.linkedin.com/pulse/how-increase-your-wrench-time-david-black/

رضا نظری
کارشناس قابلیت‌اطمینان و مشاور برنامه‌ریزی فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات شرکت مشاور PAMCo
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شما می‌توانید به‌طور مستمر مقالات و تجربه‌های مشاوره و پیاده‌سازی پروژه‌های مدیریت دارایی فیزیکی را در سایت شرکت مشاور PAMCo. دنبال کنید.

 

5 عادت مهندسان برتر قابلیت اطمینان (مقاله شماره 2)

123456789

عادت اول شناسایی مشکلات

اگر مشکلات را شناسایی نکنید، انگار سوار هواپیمایی شده ­اید که قطب ­نما ندارد. بله، شما می­توانید به بیرون نگاه کرده و موقعیت خود را با نقشه مقایسه کنید، اما تمام زمین­ های سبز، مشابه هم بوده و شما مسیرتان را گم خواهید کرد.

چرا شناسایی برخی از مشکلات دشوار است؟ بعضی اوقات آنها به اندازه­ ای کوچک هستند که ناشناس می ­مانند. برای مثال، شما متوجه نمی ­شوید که چگونه یک رشد کوچک در دمای عملیات که منجر به کاهش بهره ­وری به اندازه 2 درصد در هفته می­شود، می­تواند در طی یک سال به چه مقداری برسد. مشکلات دیگر ممکن است نمایان باشند، اما به عنوان خطاهای طبیعی دستگاه دیده می­شوند. برای مثال، اگر یک دستگاه لرزش بسیار زیادی داشته باشد، ممکن است فکر کنید که عمر مفید آن سپری شده است (درست مانند یک تکنولوژی که برای زمان خاصی طراحی شده و مجبور هستید پس از دوره ­ای، آن را جایگزین کنید) . اما واقعیت این است که یک مسئله مهم و دور از چشمی وجود داشته که در قدم اول منجر به لرزش دستگاه شده است.

ادامه مطلب: 5 عادت مهندسان برتر قابلیت اطمینان (مقاله شماره 2)

نقش مدیریت یکپارچگی دارایی (AIM) در چرخه عمر دارایی، بخش دوم: نمونه موردی

dfsdfdfsdfsdfsd

در این بخش تاثیر فقدان هر یک از ابزارهایی که در بخش اول تشریح شدند بر یکپارچگی و قابلیت اطمینان یک مخزن جداسازی نفت در طول چرخه عمر آن بررسی میشود. کارکرد اصلی این مخزن جداسازی نفت از سطح سیال تولیدی به عنوان بخشی از فرایند بازیابی نفت از آب است.مکانیزم های خوردگی این مخزن عبارتند از خوردگی ناشی از اکسیژن، خوردگی میکروبیولوژیکی و خوردگی اتمسفری در سطح خارجی مخزن. تاریخچه تعمیرات انجام شده بر روی این مخزن به قرار زیر است:در سال ۲۰۰۵، برای پوشاندن قسمت‌های سوراخ‌ شده در کف مخزن که منجر به نشتی به دریا می‌شد، یک صفحه نیم‌دایره روی صفحه زیرین بوسیله جوشکاری نصب شده که در نتیجه یک صفحه D شکل به وجود ‌آمده است، به این ترتیب یک نیمه کف مخزن شامل دو صفحه و نیمه دیگر فقط شامل صفحه کف اصلی بود.

ادامه مطلب: نقش مدیریت یکپارچگی دارایی (AIM) در چرخه عمر دارایی، بخش دوم: نمونه موردی

تفاوت بین MTA و RCM

photo 2018 11 10 14 56 02MTA (Maintenance Task Analysis) منابع و فعالیتهای کمتری برای تکمیل نیاز دارد. در RCM تحلیل انجام شده برنامه‌ی نگهداشت را از ابتدا بوجود می آورد در حالی که MTA از برنامه نگهداشت جاری بوجود می آید. در RCM  به کارکرد و شکستهای کارکردی نیز نگاه می شود در حالی که در MTA فقط به خرابی های اجزا توجه می شود. RCM می تواند جامع ترین استراتژی نگهداشت دارایی را در شرایط مختلف فراهم نماید در حالیکه MTA فقط برای منطقی کردن یا بهینه سازی برنامه نگهداشت موجود استفاده می شود.

جدول زیر تفاوتهای اصلی بین RCM و MTA را نشان می دهد.

ادامه مطلب: تفاوت بین MTA و RCM