• 1
  • 2
  • 3
  • 4

انواع سیستم های پشتیبانی

نرم‌افزارهای نگهداری و تعمیرات، این همه هیاهو برای چیست؟

استفاده از نرم ‌افزارهای نگهداری و تعمیرات (CMMSها و EAMها) در نسل چهارم صنعت به منظور بهبود نگهداری و تعمیرات، اجتناب ناپذیر شده است. تکنولوژی اطلاعات با سرعتی سرسام‌آور در حال گسترش است و نرم‌افزارهای نگهداری و تعمیرات از این قاعده مستثنی نیستند. در دنیایی که دیگر خرابی‌ها قابل‌تحمل نیستند، صنایع مختلف سردرگم‌اند که آیا باید استفاده از این نرمافزارها را شروع کنند؟ و اگر بله، چگونه؟ یا حتی درگیر این پرسش‌اند که آیا بهتر است از سیستم فعلیشان به دنیای جدیدتری مهاجرت کنند، یا خیر؟ به پشتوانۀ سال‌ها تجربۀ کلاس جهانی مشاوره مدیریت دارایی‌های فیزیکی و همراهی در موفقیت ده‌ها شرکت تراز اول کشور، به شما می‌گوییم که پاسخ به این سؤالات دشوار نیست.

سیستم‌های نرم‌افزاری پدیدۀ جدیدی در دنیای نگهداری و تعمیرات نیستند. در حقیقت، بیشتر از چهل سال است که این سیستم‌ها با قیمت‌ها و امکانات متفاوت، در صنایع مختلف و با پیکربندی‌های مختلفی در دسترس‌اند. از تولیدکننده‌های کلاس جهانی گرفته تا طیف وسیعی از شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی، امروزه فروش و پیاده‌سازی انواع این سیستم ها را در داخل کشور انجام می دهند.

7777

اگر جست‌وجویی سریعی برای عبارت CMMS که کوتاه‌شدۀ «سیستم های کامپیوتری مدیریت نگهداری و تعمیرات» است در اینترنت انجام دهید، حدود 3 میلیون نتیجه را مشاهده خواهید کرد؛ اگر عبارت EAM (مدیریت دارایی‌های سازمان) را هم جست‌وجو کنید، حدود 13 میلیون صفحه نتیجه را خواهید دید. دامنۀ این نتایج از صفحات فروش نرم‌افزارها تا توضیحاتی دربارۀ ماهیت و کاربرد این سیستم‌ها را دربرمی‌گیرد. در این جست‌وجوها بی‌شک با چنین عنوان‌هایی مواجه می‌شوید: «ده سیستم برتر»، «سیستم‌های سفارشی‌شده برای صنایع مختلف»، «سیستم‌های مبتنی بر فضای ابری از طریق اینترنت»، «نرم‌افزارهای قابل‌نصب بر روی موبایل»، و حتی «سیستم‌های رایگان».
تلاش برای یافتن و بهره‌برداری از سیستم مطلوب برای رفع نیازهای سازمان، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی در تمام حوزه های صنعت است. بسیاری از این نرم‌افزارهای نگهداری و تعمیرات می‌توانند بیشتر مواردی را که مدعی آن هستند، انجام دهند، البته اگر و فقط اگر به‌درستی پیاده‌سازی و بهره‌برداری شوند.

انواع سیستم های کامپیوتری مدیریت پشتیبانی نگهداری و تعمیرات CMMS/EAM

یکی از تصورهای بسیار رایج اما کاملاً اشتباه دربارۀ CMMS و EAM این است که برخی طراحی و اجرای این نرم‌افزار را فقط برای سازمان‌هایی با اندازۀ خاص یا صنایعی خاص مفید می‌دانند.
درعین‌حال که شاهد استفادۀ مؤثر از این سیستم‌ها در محیط‌های بزرگی که ده‌ها سایت مختلف را دربرمی‌گرفتند بوده‌ایم، استفادۀ مؤثر از این سیستم را در صنایع کوچک و محیط‌های تک‌محصولی هم دیده‌ایم. در واقع، نوع صنعت یا اندازۀ سازمان اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است، چگونگی انتخاب، پیاده‌سازی و بهره‌برداری موفق از این سیستم در سازمان است. برای آگاهی با مهم ترین نکات انتخاب نرم افزار می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

انتخاب نرم افزارهای پشتیبان نگهداشت CMMS/EAM

اگر در سازمانتان از نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات استفاده می‌کنید، به زمانی فکر کنید که می‌خواستید سیستم را بخرید و در جلسات نمایش دموی آن نشسته بودید: حرکت در بین قسمت‌ها و ماژول‌های مختلف درون سیستم با سرعت و بدون وقفه انجام می‌شد و زمانی که در سیستم از صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر می‌رفتید، اطلاعات فراوانی در دسترستان بود. حالا دوباره به سیستم خود نگاه کنید: آیا ‌اکنون هم یکپارچگی حرکت به همراه فراوانی اطلاعات، مورد نیاز پیشِ رویتان است؟ یا با سیستمی کُند و خالی از اطلاعاتِ لازم دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟ اگر یکپارچگی حرکت و دسترسی کامل و آسان به اطلاعات مورد نیازتان را می‌بینید، به شما تبریک می گوییم شما جزء بهترین ها در استفاده از این سیستم ها هستید. ولی اگر با سیستمی کُند و خالی از اطلاعاتِ مفید و لازم روبرو هستید و به دنبال راه حلی برای حل مشکل و بازگشت سرمایه ای که در این بخش هزینه کرده اید هستید در ادامه با ما همراه باشید. همچنین برای آشنایی با اصول پیاده سازی و استقرار نرم افزارهای پشتیبان نگهداری و تعمیرات می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

پیاده سازی و استقرار نرم افزارهای پشتیبان نگهداری و تعمیرات CMMS/EAM