• 1
  • 2
  • 3
  • 4

مدیریت عملکرد و شاخص های کلیدی عملکردی

محاسبه شاخص های نگهداری و تعمیرات؛ اولین گام دربهبود عملکرد فعالیت های نگهداشت سازمان

فرآیند نگهداری و تعمیرات یکی از حیاتی ترین فرآیند های هر سازمان است که وظیفه اصلی آن نگهداری و حفظ ماشین آلات در شرایط مطلوب یا بازگرداندن آنها از شرایط نامطلوب به شرایط مطلوب است. خرابی ماشین آلات منجر به ازدست رفتن زمان دسترسی تجهیزات و افزایش هزینه های سازمان می‌شود و لذا همواره بهبود عملکرد ماشین آلات و در نتیجه بهبود فرآیند نت مورد توجه متخصصین بوده است. متاسفانه سازمان های اندکی فرآیند های نگهداری و تعمیرات خود را مورد ارزیابی قرار می دهند. با توجه به اهمیت نگهداری و تعمیرات لازم است تا عملکرد این فرآیند اندازه گیری و جهت بهبود آن تصمیماتی اخذ شود. لذا شناسایی و محاسبه شاخص های نگهداری و تعمیرات نقش مهمی را جهت نیل به این منظور ایفا می کند.

WhatsApp Image 2019 11 12 at 1.48.46 PM

شاخص های نگهداری و تعمیرات
شاخص نگهداری و تعمیرات یک ارزش قابل اندازه‌گیری است که نشان می‌دهد شرکت تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف کسب و کار خود دست پیدا می کند، سازمان ها شاخص های نگهداری وتعمیرات را در چندین سطح مختلف برای سنجش موفقیت شان در دستیابی به اهداف بهره می‌گیرند. شاخص های نگهداری، نشانگرهایی هستند که به شما می گویند عملکرد شما در دستیابی به اهداف نگهداری و تعمیرات سازمان، مانند کاهش خرابی یا کاهش هزینه ها ، چگونه عمل می کند. آنها معیارهای لازم برای تأسیسات شما هستند و مشخص می کنند که اکنون تیم شما کجاست ، تا کجا باید بروید ، و برای رسیدن به آنجا چه کارهایی را باید انجام دهید. اگرچه هرسازمانی اهداف متفاوتی خواهند داشت ، اما برخی ازشاخص های متداول نگهداری و تعمیرات حول چند عنصر کلیدی قرار دارند:
1. بهره وری
2. هزینه
3. ایمنی و انطباق
4. عملکرد دارایی
5. خرابی
6. مدیریت سفارش کار
7. مدیریت موجودی

شاخص ها، به سه‌دسته زير تقسيم مي‌گردند:
1. شاخص هاي نتيجه اي کليدي (Key Result Indicators(KRIs: به شما مي گويد كه عملکرد شما، در يک منظر خاص چگونه بوده‌است.
2. شاخص هاي عملکردي (Performance Indicators(PIs: به شما مي‌گويدكه چه کاري را بايستي به‌انجام رسانيد.
3. شاخص هاي کليدي عملکرد (Key Performance Indicators(KPIs: به شما مي‌گويد كه چه کارهايي را بايستي انجام داده تا كارايي سازمان را به‌ صورت چشم‌گيري افزايش دهيد.
در این بخش نیز باید به نسبت های مطلوب شاخص ها توجه شود، بدین صورت که 10درصد از کل شاخص های تعریف شده باید KRI و 80 درصد PI و 10درصد از آنها KPI باشد.

مزایای استفاده از شاخص های نگهداری و تعمیرات
مزیت قابل توجه محاسبه شاخص ها این است که درصورت عدم وجود استاندارد، سازمان را از نیاز به تغییر آگاه می‌کند. مزیت دیگر این است که کارگران تعمیر و نگهداری راهنمای شفافی در مورد استانداردهای مورد نیاز خود دارند. این به آنها اجازه می دهد تا بدون اینکه عجله در انجام کار اشتباه کنند ، کارهای خود را به خوبی انجام دهند. در عین حال، آنها سطح عملکردی مطلوب خود را می دانند.

تشریح چند شاخص مهم نگهداری و تعمیرات
با استفاده از این قبیل سنجه‌های نگهداری و تبدیل داده‌های خام حاصل به اطلاعات قابل اقدام ، سازمانها می توانند درک کمی و کیفی بهتری از وضعیت و آینده کسب و کار خود بدست آورند.
در زیر به لیست مختصری از مهم ترین شاخص های موجود در نگهداری و تعمیرات، اشاره شده است:
• نسبت هزینه نگهداری و تعمیرات به ارزش جایگزینی تجهیزات
• نسبت هزینه نگهداری و تعمیرات به ازای واحد محصول تولیدی
• فرکانس خرابی یا میانگین زمان بین خرابی (MTBF)
• انجام کارهای مربوط به نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده در مدت زمان استاندارد
• اثربخشی کلی تجهیزات (OEE)
• درصد کارهای اضطراری